Proiectarea conceptului Pitaka: filozofia din spatele designului de produs

Proiectarea conceptului Pitaka: filozofia din spatele designului de produs
Ați încercat vreodată să împingeți o mufă cu doi pini într-o priză goală, dar nu vă intra până la capăt - mufa cu trei pini de mai jos a blocat calea. V-ați conectat telefonul la acumulatorul de alimentare pe care tocmai l-ați luat din sertar și ați constatat că nu mai are putere.

Te-ai întrebat vreodată de ce s-a întâmplat asta?

Designul unui produs are o influență profundă asupra vieții noastre.

Cele mai multe concepte ne fac viața mai confortabilă, insă unele fac exact contrariul.

Un produs care arată bine este ușor de realizat, dar un design bun necesită mult mai multă muncă.

 

Design „inuman”




Persoanele care se ocupă de design-ul produselor au uneori foarte puțină experiență sau pasiune privind concepția produsului respectiv astfel incât să se pună în pielea clientului mai mult decât în a măzgăli pe o foaie. Mai sus avem o imagine care reprezintă design-ul unui model nefiresc „inuman”, care nu aduce deloc comoditate și adesea împiedică clientul în a-și desfășura și alte activități într-un mod firesc.

Unii designeri concep produsele, aparent inovatoare, destinate schimbării modului de trai al oameniilor. Cu toate acestea, multe din aceste produse necesită prea mult timp și energie pentru a fi utilizate - acesta este rezultatul unei concepții sau a unui design de slabă calitate al produsului.

Un produs bun ar trebui să servească persoana care folosește acest produs, să fie cât mai ușor și mai plăcut de folosit și nu invers.

 

„Proiectare fără cugetare” - Design without thought


Design-ul lui Naoto Fukasawa


„Design Without Thought” este filozofia de la Naoto Fukasawa, unul dintre cei mai cunoscuți designeri japonezi din lume. „Găsirea mai multor idei din comportamentul spontan al oamenilor și realizarea acestor idei în proiectare lor este ceea ce înseamnă defapt fără cugetare.”

Tresari atunci când mâna ta simte căldura unei flăcări.

Iți verifici în mod repetat telefonul pentru a vedea dacă există o notificare nouă.

Când țineti telecomanda în mână apăsați în mod natural butonul roșu pentru a porni televizorul.

Toate acestea sunt comportamente spontane. Proiectanții trebuie să respecte comportamentele umane pentru a genera idei noi și a le transforma în produse inovatoare reale care rezolvă probleme reale, permițând oamenilor să le folosească „inconștient”.




CD player-ul montat pe perete, sub denumirea de „MUJI”, este unul dintre proiectele lui Naoto Fukasawa prin care este reprezentată filozofia sa. CD playere obișnuite au butoane sau comutatoare pentru a opri sau reda un CD, în timp ce versiunea montată pe perete a lui Fukasawa funcționează printr-un cablu de tragere, la fel ca ventilatoarele de modă veche prevalente în Japonia în anii 90. Oamenii știau instinctiv să-l folosească chiar și fără instrucțiuni. CD player-ul rotitor imita ventilatorul, reamintind oamenilor de vânt de la ventilator.

Fukasawa a crezut că este mai bine să caute idei noi preluate din limbajul corpului. Majoritatea comportamentelor umane sunt inconștiente sau intuitive. Dacă un designer poate realiza nevoile interioare ale clientului înainte de a se cunoaște pe sine, deține cheia creării unui produs impresionant.

Proiectele „fără cugetare” satisfac nevoia umană în loc să oblige persoana să se adapteze la o situatie noua.

Un design bun este ceva pe care îl puteți utiliza intuitiv fără a învăța cum să îl utilizați sau să schimbați un obicei pentru a vă adapta la unul nou.


Cum poți proiecta folosind aceiași filozofie de produs ?
 

1. Folosiți-vă instinctul


O persoană evalueaza un produs prin intermediul mai multor simturi, cum ar fi: vizual, auditiv, tactil ,olfactiv si gustativ, deși uneori simțurile nu sunt atat de necesare.

De exemplu, atingerea produsului ne poate da o idee despre cât de bine este făcut acest produs. Dacă este elegant, am putea considera că materialele sunt delicate și bine realizate. În timp ce dacă acesta arata grosolan, poate că vom avea impresia ca a fost realizat estimativ, dezordonat.




Design realizat de Masayuki Kurokawa

 

Atingerea este adesea asociată cu materiale din care sunt realizate anumite produse. De la cupru aurit până la aliaj de aluminiu, materialele sofisticate care dau senzatia unei atingeri catifelate au înlocuit treptat metalele „reci”, utilizate în produsele de zi cu zi.

Am văzut atât de multe articole fabricate din același tip de metale: mânerele ușilor, ceasurile, brelocurile și multe altele. Dar nu înseamnă că metalul este singurul material care poate fi folosit; doar că mulți designeri trec cu vederea nevoia oamenilor de a avea o senzație caldă și moale.

Luați ca exemple husele pentru telefon.

Există o mulțime de huse de telefon, din plastic, silicon, lemn și piele. Cu greu poți spune că toți sunt confortabili la atingere. Cu toate acestea, oamenii le cumpără încă pentru că fie nu au altă opțiune, fie nu știu că există alte materiale.

Se pare că, în cea mai mare parte, foarte puține echipe de proiectare iau în considerare modul în care persoanele simt materialul unei carcase.



Designerii PITAKA au simțit nevoia și au decis să rezolve această problemă. După ce au încercat peste o sută de tipuri de materiale, au ales în cele din urmă fibra de aramidă - un material sigur și rar certificat atât RoHS (Restriction of Hazardous Substances), cât și REACH (Înregistrare, evaluare, autorizare și restricționare a substanțelor chimice). Printr-o serie de procese tehnice, fibra de aramidă devine ultra-moale și netedă.

 

2. Analizați obiceiurile oamenilor


Înainte ca clienții să cunoască un produs nou, sunt deja obișnuiți să folosească anumite produse într-un mod similar. Deci, de ce să nu profitați de obiceiurile clienților pentru a face un produs mai ușor de utilizat?

Pe laptopurile și dispozitivele noastre mobile, o pictogramă în formă de stea înseamnă de obicei „urmăriți” sau „treceți la favorit”, o săgeată în jos reprezintă „descărcare”, ș.a.m.d.

Când un șofer intră în mașină, caută un loc unde să-și așeze telefonul mobil. Aceste lucruri au devenit obișnuite și naturale pentru utilizatori.





Designerii PITAKA au descoperit că oamenii urăsc încercarea de a găsi punctul important de încărcare pentru telefonul lor pe un încărcător wireless,astfel acela a fost momentul în care au s-au hotărât și au creat MagEZ Mount Qi, suportul auto magnetic cu încărcare wireless . MagEZ Mount Qi este un suport auto cu încărcare wireless, magnetic, fără fir care ține și încarcă telefonul în timp ce conduceți. Șoferii pot folosi o carcasă MagEZ cu benzi metalice încorporate pentru a atașa telefonul la suportul auto. Pur și simplu montați și încărcați fără nici o grijă.
 

3. Ia mai multe scenarii in considerare


Fukasawa a spus odată că relația dintre produs și mediu este mai importantă decât produsul în sine. Acesta este, de asemenea, unul dintre principiile de bază ale designului de tip „Proiectare fără cugetare”. Cu alte cuvinte, designerii ar trebui să se concentreze pe a face produsul să funcționeze în mediul său.

De obicei, oamenii pun un încărcător pe noptiera sau pe birou pentru a-și incărca telefonul sau alte dispozitive.
Sau de asemenea, unele iși doresc spații de depozitare pentru diverse obiecte (vezi imaginea de mai jos).




Designerii PITAKA au găsit o modalitate de a combina încărcarea wireless a mai multor dispozitive și organizarea lor prin intermediul Air Omni Lite. La suprafață, Air Omni Lite este o stație de încărcare pentru mai multe dispozitive. Are locații pentru incărcarea wireless a telefonul tău mobil, a căștilor fără fir, chiar și pentru tableta d-voastră. Puteți păstra toate dispozitivele într-o abordare organizată în timp ce le încărcați. Mai mult, are un sertar lateral pentru a stoca obiecte personale, cum ar fi bijuterii și carduri SD.

Încărcătorul asemănător plăcilor se combină cu decorul casei. Nu ocupă spațiu inutil și nu va interfera cu configurarea originală a mesei. Nu este ceva vizibil atunci când nu este utilizat, dar este ceva de care aveți cu adevărat nevoie.


Ce trebuie să semnifice design-ul de produs?

 

Un design bun ar trebui să fie considerat „inconștient”. Proiectanții ar trebui să cunoască în detaliu nevoile latente ale clienților, nevoi pe care nici măcar nu le știu. Majoritatea oamenilor nu se vor analiza cauza principală a neplăcerilor lor din punct de vedere al produselor, deoarece nu știu cum să o remedieze sau chiar să-și dea seama de problemă.

Când clienții găsesc un produs care răspunde nevoilor lor latente, se vor gândi: „Aha, de unde s-au gândit oamenii ăștia că am nevoie și de asta?”

Un produs foarte bun oferă în mod subtil comoditate. Când îl folosești, simți că a făcut parte natural, din totdeauna în viața ta.

PITAKA crede că designul ar trebui să aducă bucurie și să creeze un mediu comfortabil pentru oamenii. Pe scurt, un design bun ar trebui să remedieze orice problemă de comoditate, securtitate, etc privind interacțiunea noastră cu produsul respectiv.

Ce părere aveți despre designul PITAKA? 

Vă provocăm în a ne lăsa un feedback pe adresa de e-mail: info@accesorii-pitaka.ro

Mulțumim!


Toate cele bune,
Echipa Pitaka





 

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!